اوقات شرعی

ساخت وبلاگ

ولادت حضرت معصومه (س):
​حضرت معصومه عليها السلام در اول سال 173 هجري قمري در مدينه چشم به جهان گشود.

پدرش امام هفتم شيعيان حضرت موسي بن جعفر عليه السلام و مادرش حضرت نجمه بود كه به علت پاكي و طهارت نفس به او طاهره مي گفتند.حضرت معصومه در 28 سالگي و در روز دوازدهم ربيع الثاني سال 201 هجري قمري در قم به شهادت رسيد كه امروز بارگاه ملكوتي و مرقد مطهرش همچون خورشيدي در قلب شهرستان قم مي درخشد و همواره فيض بخش و نورافشان دلها و جانهاي تشنه معارف حقاني است.


امتیازات حضرت معصومه (س):
آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه اي از وجود حضرت زهرا سلام الله عليها بود.در طهارت نفس امتيازي خاص و بسيار والاداشت كه امام هشتم برادر تني آن حضرت او را (كه نامش فاطمه بود) معصومه خواند.

فرمود: «من زار المعصومة بقم كمن زارني» : (كسي كه حضرت معصومه عليها سلام را در قم زيارت كند مانند آن است كه مرا زيارت كرده است).


مقام علم و عرفان او در مرحله اي است كه در فرازي از زيارتنامه غير معروف او چنين مي خوانيم:

 

«السلام عليك يا فاطمه بنت موسي بن جعفر و حجته و امينه» ‍

(سلام بر تو اي فاطمه دختر موسي بن جعفر و حجت و امين از جانب موسي بن جعفر).

 

و باز مي خوانيم:

 

«السلام عليك ايتها الطاهرة الحميدة البرة الرشيدة التقية الرضية المرضية»

(سلام بر تو اي بانو پسنديده نيك سرشت، اي بانوي رشد يافته، پاك طينت، پاك روش، شايسته و پسنديده).

 

بدين لحاظ و مقامات عالي معنوي آن بانوست كه حضرت رضا عليه السلام در فرازي از زيارتنامه معروفش به ما آموخته كه در كنار مرقدش خطاب به او بگوييم: «يا فاطمه اشفعي لي في الجنة فان لك عندالله شانا من الشان»

اي فاطمه! در بهشت از من شفاعت كن چرا كه تو در پيشگاه خداوند داراي مقامي بس ارجمند و والا هستي.

امام صادق عليه السلام سالها قبل از ولادت حضرت معصومه عليها سلام در توصيف قم سخن گفته و آن مكان را حرم خاندان رسالت خوانده بود. آنگاه فرمود: به زودي بانويي از فرزندانم به سوي آن كوچ كند كه نامش فاطمه دختر موسي بن جعفر است و با شفاعت او همه شيعيانم وارد بهشت مي شوند.


مقام علمي حضرت معصومه (س):
​حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشيع است و مقام علمي بلندي دارد. نقل شده كه روزي جمعي از شيعيان، به قصد ديدار حضرت موسي بن جعفر (ع) و پرسيدن پرسش هايي از ايشان، به مدينه منوره مشرف شدند. چون امام كاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش هاي خود را به حضرت معصومه (س) كه در آن هنگام كودكي خردسال بيش نبود، تحويل دادند. فرداي آن روز براي بار ديگر به منزل امام رفتند، ولي هنوز ايشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش هاي خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدي به خدمت امام برسند، غافل از اين كه حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتي پاسخ ها را ملاحظه كردند، بسيار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاري فراوان، شهر مدينه را ترك گفتند. از قضاي روزگار در بين راه با امام موسي بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجراي خويش را باز گفتند. وقتي امام پاسخ پرسش ها را مطالعه كردند، سه بار فرمود: پدرش فدايش.


علت مهاجرت حضرت معصومه (س) به ایران:
​مأمون عباسی در سال 200 هجری قمری، با نامه‌ها و پیام‌های بسیار، حضرت رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد، آن بزرگوار، ناگریز از روی اکراه، این دعوت را پذیرفت و با کاروانی که مأمون فرستاده بود، به‌سوی خراسان آمد. یک سال بعد، حضرت معصومه به‌شوق دیدار برادرش حضرت رضا(ع) عازم خراسان گردید و با همراهان حرکت کردند، ولی حقیقت این است که این حرکت، هجرت معنی‌دار و عظیم حضرت معصومه برای حمایت از ولایت امام علی‌بن موسی الرضا(ع) و تقویت مسأله رهبری بود، که در ظاهر به‌صورت سفر برای دیدار برادر عنوان می‌شد.

 

 

برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 261 تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت: 14:59

برترین ها - ترجمه از پردیس بختیاری: مالزی یک کشور چند قومی در جنوب شرق آسیا است. با وجود مردم چین، هند، تایلند و مالایی در این کشور، مذهب های مختلفی مانند اسلام، بودائیسم و هندوئیسم دیده می شود که در این میان اسلام به عنوان دین رسمی معرفی شده است. شما می توانید بازتاب این جامعه چند دینی را در مساجد و معابد زیبای آن ببینید که ما در اینجا تعدادی از این مکان های زیبا را برایتان آورده ایم.
 
مسجد مالاکا در جزیره مالاکا
 
زیباترین مساجد و معابد مالزی
این مسجد در سال 2006 روی جزیره ای دست ساز نزدیک شهر مالایا، در جنوب کوآلالامپور ساخته شده است. هنگام بالا آمدن آب دریا، گویی معبد روی آب شناور است. هزینه ساخت این بنا 10 میلیون رینگیت، یا حدود 3165000 دلار تخمین زده شد.
 

معبد باتوکیو، کوالالامپور
 
زیباترین مساجد و معابد مالزی
باتو کیو نام معبدی در ۱۳ کیلومتری شمال شهر کوالالامپور در کشور مالزی است. این معبد به دلیل نزدیکی به تپه‌ها و مجموعه غارهای اطرافش (متعلق به 400 میلیون سال قبل) و نزدیکی به رودخانه باتو که در پشت این تپه واقع شده‌است، به معبد غارهای باتو شهرت دارد و یکی از معروفترین معابد دین هندو در خارج از کشور هندوستان است. این مکان توریست های بسیاری را از سرتاسر جهان به خود جذب می کند. برای این که به 3 غار اصلی برسید باید از 272 پله بالا روید.
 

مسجد شناور در کوالا ترانگانو
 
زیباترین مساجد و معابد مالزی
مسجد شناور یا  «Tengku Tengah Zaharah» روی دریاچه ای نزدیک کوالا ترانگانو در شمال شرق مالزی قرار دارد. این ساختمان سفید رنگ در سال 1993 ساخته و در سال 1995 افتتاح شده است. بازدید از معماری این بنا که تلفیقی از معماری مالایایی و معماری مدرن است، برای همه جذابیت دارد.
 

مسجد آهنی پوتراجایا
 
زیباترین مساجد و معابد مالزی
مسجد آهنی که به «انکو میزان زین العابدین» نیز شهرت دارد در پوتراجایا، جنوب کوالالامپور وجود دارد. ساخت این بنا 5 سال به طول انجامید. از سال 2004 شروع و بعد از نوسازی و ساخت بناهای جانبی در سال 2009 بطور کامل به بهره برداری رسید و سرانجام در 11 ژوئن 2010 بطور رسمی افتتاح شد. این مسجد به دلیل استفاده 70% از فولاد به این نام شهرت یافت.
 

مسجد کریستال در کوالا ترانگانو
 
زیباترین مساجد و معابد مالزی
نام گذاری این مسجد به دلیل استفاده زیاد فولاد و شیشه در ساخت آن بوده است. در این مسجد با طراحی مدرن، شما می توانید از امکانات آی تی و اینترنت بی سیم بهره ببرید.
 

معبد کک لوک سی در پنانگ
 
زیباترین مساجد و معابد مالزی
معبد کک لوک سی در جنوب جورج‌تاون، واقع در پنانگ، قرار دارد. این معبد تاریخی بودایی در اواخر دهه 1800 و از تلفیق معماری های چین، تایلند و برمهای ساخته شده است. گفته می شود که معبد کک لوک بزرگ ترین معبد بودایی در جنوب آسیا است که توریست های زیادی را از نقاط مختلف کشور به خود جذب می کند. 
 
 
 
 
اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 242 تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت: 14:55

 

استقبال از نماز:

مقدمات نماز:
مقصود از مقدمات،چیزهایی است که انجام یا تهیه آنها قبل از نماز لازم است،اموری است که به آنها می پردازیم:


طهارت:
​نمازگزار، بايد براي انجام اين عبادت ، كسب طهارت كند، گاهي با وضو يا غسل ، و در شرايطي هم تيمم مي كند. وضو جزء ايمان است و به تعبير امام باقر عليه السلام نماز بدون وضو، نماز نيست :" لاصلاة إلا بطهور " و در برخي روايات ، از وضو به عنوان كليد ايمان و نصف ايمان تعبير شده است . 

امام رضا عليه السلام بيان جالبي درباره وضو دارد و مي فرمايد: 

1.    " لاِنْ یَکُونَ الْعَبْدُ طاهِراً اِذا قامَ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبّارِعِنْدَ مُناجاتِهِ "

وضو، يك ادب در برابر خداست تا بنده ، هنگام نماز، وقتي در برابر خداوند مي ايستد پاك باشد.

2.    " نَقِياً مِنَ الْأَدْنَاسِ وَ النَّجَاسَةِ " 

از آلودگي ها وپليدي ، پاكيزه باشد. 

3.    " مَعَ ما فیهِ مِنْ ذِهابِ الكَسَلِ وَ طَرْدِ الْنُّعاسِ " 

به علاوه ، در وضو، از بين رفتن كسالت و طرد خواب آلودگي (و ايجاد نشاط) است .

4.    " وَ تَزْكِیَةِ الْفُؤادِ لِلْقیِامِ بِیْنَ یَدَىِ الجَبّار " 

و دل و روح را آماده ايستادن در برابر پروردگار مي سازد. 

امام در اين حديث شريف ، به همه ابعاد جسمي و روحي وضو، يعني نظافت و پاكي و آمادگي روح و كسب نشاط عبادت و پديد آوردن زمينه معنوي عبادت اشاره فرموده است . مرحوم فيض كاشاني مي گويد: يكباره برخاستن از ماديت و كوچ به معنويت مشكل است ، ولي وضو گرفتن ، انسان را كم كم آماده مي سازد.


وضو در هر حال:
​نورانيت و صفاي باطني كه در سايه وضو پديد مي آيد، بسيار ارزشمند است . از اين رو، در روايات ، تاءكيد شده كه انسان همواره با وضو باشد، وضو به نور تشبيه شده و خوابيدن با وضو همچون احياء و شب زنده داري به حساب آمده است . 

براي دعا، تلاوت قرآن ، زيارت و بسياري از كارهاي نيك و عبادي ، سفارش به داشتن وضو شده است . بدون وضو، دست زدن به آيات قرآن و نام هاي خدا و پيامبر و ائمه عليهم السلام ممنوع است . 

حتي اگر نام خدا به صورت هاي مختلف و آرم نهادها و مؤ سسات درآيد، (مثل آرم جمهوري اسلامي ) همين حكم را دارد. وضو، بمنزله اجازه ورود به حضور پروردگار است و براي قسمت هاي مختلف آن هم دعاهاي خاصي در كتب بيان شده است . 

مسائل وضو بسيار است كه در اين مجموعه نمي گنجد. ولي ناگفته نماند كه مصرف آب در وضو، اگر به حد اسراف برسد حرام است . 

رسولخدا صلي الله عليه و آله فرموده است : 

" الْوُضُوءُ بِمُدٍّ وَ الْغُسْلُ بِصَاعٍ، وَ سَيَأْتِي أَقْوَامٌ بَعْدِي يَسْتَقِلُّونَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ عَلَى خِلَافِ سُنَّتِي"

براي وضو ده سير آب و براي غسل ، سه كيلو آب كافي است . ولي افرادي در آينده مي آيند كه اين مقدار را كم مي شمارند و آب زياد مصرف خواهند كرد كه آنها بر خلاف راه من مي روند.

طهارت براي نماز، مراحلي دارد: 

1.     طهارت ظاهر از نجاسات و آلودگي ها.

2.    طهارت اعضا از گناهان و جرائم . 

3.    طهارت روح از مفاسد اخلاقي . 

آنگونه كه در دعاها مي خوانيم : 

" الهی طَهّر قلبی من الشرک " خدايا دلم را از شرك ، پاك ساز. 

وقتي در نماز، لازم باشد كه لباس و بدن از آلودگي ها پاك باشد، آيا لازم تر آن نيست كه دل و جان ، از كبر و ريا و حسد و كينه هم پاك باشد؟ وآيا دوگانگي ظاهر از باطن ، نوعي نفاق نيست؟

 

 

 

برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 265 تاريخ : سه شنبه 8 اسفند 1396 ساعت: 11:24

اوقات شرعی ماه مبارک رمضان 1396 - کلیه شهرهای ایران
شامل استان ، شهرستانها و تمامی شهرهای ایران - منطبق با فرمول مورد تایید موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
تهیه شده توسط: سایت اذانگو.

اوقات شرعی ماه مبارک رمضان سال 1397 شمسی مطابق با سال 1438 هجری قمری کلیه شهرهای ایران شامل تمامی استانها شهرستانها و شهرهای زیرمجموعه به تعداد بیش از 1500 شهر مختلف برای اولین بار توسط سایت و وبلاگ اذانگو بصورت دو فرمت jpg و pdf و با کیفیت مناسب جهت استفاده و پرینت آماده گردیده است.

 

 

برای دیدن اوقات شرعی در سایت اذانگو کلیک کنید

 

 

 

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 303 تاريخ : سه شنبه 8 اسفند 1396 ساعت: 11:19

تعریف اعتكاف
1- اعتكاف،در لغت ‏به معناى توقف در جایى است و در احكام عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند با شرایطى كه خواهد آمد.

2- انسان مى‏تواند در حال اعتكاف، بنشیند، بایستد، بخوابد یا راه برود.

اقسام اعتكاف
3- اعتكاف بر دو قسم است، مستحب و واجب، كه در اصل یك عمل مستحبى است ولى ممكن است ‏به سببى واجب شود مانند:

نذر، عهد یا قسم مثلا انسان نذر كند یا با خداى خود عهد كند یا قسم بخورد كه اگر در فلان كار موفق شد یا از فلان بیمارى شفا پیدا كرد چند روز در مسجد معتكف شود.

 

زمان اعتكاف
4- در طول سال در هر زمانى كه انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگیرد صحیح است ولى بهترین زمان براى اعتكاف ماه مبارك رمضان و دهه آخر آن است.

 

شرایط اعتكاف كننده:
1- عقل (از دیوانه صحیح نیست)

2- ایمان (از غیر مؤمن صحیح نیست)

3- قصد قربت (هرگونه ریا و خودنمایى، اعتكاف را باطل مى‏كند)

4- روزه دارى در ایام اعتكاف

5- اجازه گرفتن از كسى كه اجازه او لازم است مثلا فرزند از والدین

شرایط اعتكاف:
1- زمان آن از سه روز كمتر نباشد

2- مكان آن در مسجد باشد

3- ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن

 

نیت اعتكاف
1- اعتكاف همانند سایر عبادات باید با نیت و قصد قربت ‏باشد و هرگونه ریا و خودنمایى و قصد غیر الهى آن را باطل مى‏كند.

2- در نیت اعتكاف قصد وجه شرط نیست یعنى لازم نیست قصد كند كه اعتكاف واجب است‏ یا مستحب.

3- از آغاز تا پایان اعتكاف باید با نیت و قصد قربت‏باشد بنابر این اگر به همین قصد اعتكاف را شروع كند صحیح است همچنین اگر به قصد اینكه فردا معتكف شود به مسجد برود و از اول وقت (طلوع فجر) در آنجا باشد صحیح است.

 

 

برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید 

اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 239 تاريخ : پنجشنبه 3 اسفند 1396 ساعت: 12:46

خلاصه قسمت اول اسرار اذان و اقامه
     o نماز اگر ارتفاع عقل است، یعنی ارتفاع عقل نمازگزار است.
     o نماز به معنای تعظیم است و بزرگداشت.
     o قرآن نماز را برای همۀ موجودات قائل شده است.
     o اصل نماز به معنای دعا است.
معنای صلوات
     o این نحوه صلوات تعلیم خود پیامبر است.
​معنای اذان
     o معنی لغوی اذان 
           یک معنای لغوی اذان علم است.
           معنای لغوی دیگر اذان برداشتن مانع است. 
           دیگر معنای لغوی اذان مباح گرداندن و اجازه دادن است.
           مِاذَنَه (محل اذان گفتن) یعنی محل اعلام وقت نماز.
           معنای لغوی اذان سمع و شنیدن هم هست.
 
 
 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ بِهِ نَسْتَعِینَ إِنَّهُ خَیْرٌ نَاصِرٍ وَ مُعِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَى آلِهِ آلِ اللَّهِ وَ اللَّعْنُ الدَّائِمُ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ الجمعین. الهم إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ.
 
 
 
اسرار اذان و اقامه - خلاصه قسمت اول
از جلسه گذشته به یاری خدای عزوجل بحثی را پیرامون سر اذان و اقامه در خدمتون شروع کردیم. و عرض شد که مناسب هست قبل از ورود به سرّ اذان و اقامه ، چون دیگه شروع نماز هست؛ معنای نماز که الصلوة در واقع گفته شده است، و بعد هم انشالله معنای خود اذان رو خدمت شما مطرح کنیم. که با معرفت بیشتر ورود به این بحث داشته باشیم. عرض کردم که یک معنا که برای نماز گفته شده الصلوة با "و" که وقتی نوشته می شود، عرض کردیم به معنای ارتفاع العقل، یعنی بالا آمدن عقل است. خب این مطلب رو توضیح دادیم. 
 
 
اوقات شرعی...
ما را در سایت اوقات شرعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 284 تاريخ : پنجشنبه 3 اسفند 1396 ساعت: 12:45