ولادت حضرت معصومه (س):
حضرت معصومه عليها السلام در اول سال 173 هجري قمري در مدينه چشم به جهان گشود.
پدرش امام هفتم شيعيان حضرت موسي بن جعفر عليه السلام و مادرش حضرت نجمه بود كه به علت پاكي و طهارت نفس به او طاهره مي گفتند.حضرت معصومه در 28 سالگي و در روز دوازدهم ربيع الثاني سال 201 هجري قمري در قم به شهادت رسيد كه امروز بارگاه ملكوتي و مرقد مطهرش همچون خورشيدي در قلب شهرستان قم مي درخشد و همواره فيض بخش و نورافشان دلها و جانهاي تشنه معارف حقاني است.
امتیازات حضرت معصومه (س):
آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه اي از وجود حضرت زهرا سلام الله عليها بود.در طهارت نفس امتيازي خاص و بسيار والاداشت كه امام هشتم برادر تني آن حضرت او را (كه نامش فاطمه بود) معصومه خواند.
فرمود: «من زار المعصومة بقم كمن زارني» : (كسي كه حضرت معصومه عليها سلام را در قم زيارت كند مانند آن است كه مرا زيارت كرده است).
مقام علم و عرفان او در مرحله اي است كه در فرازي از زيارتنامه غير معروف او چنين مي خوانيم:
«السلام عليك يا فاطمه بنت موسي بن جعفر و حجته و امينه»
(سلام بر تو اي فاطمه دختر موسي بن جعفر و حجت و امين از جانب موسي بن جعفر).
و باز مي خوانيم:
«السلام عليك ايتها الطاهرة الحميدة البرة الرشيدة التقية الرضية المرضية»
(سلام بر تو اي بانو پسنديده نيك سرشت، اي بانوي رشد يافته، پاك طينت، پاك روش، شايسته و پسنديده).
بدين لحاظ و مقامات عالي معنوي آن بانوست كه حضرت رضا عليه السلام در فرازي از زيارتنامه معروفش به ما آموخته كه در كنار مرقدش خطاب به او بگوييم: «يا فاطمه اشفعي لي في الجنة فان لك عندالله شانا من الشان»
اي فاطمه! در بهشت از من شفاعت كن چرا كه تو در پيشگاه خداوند داراي مقامي بس ارجمند و والا هستي.
امام صادق عليه السلام سالها قبل از ولادت حضرت معصومه عليها سلام در توصيف قم سخن گفته و آن مكان را حرم خاندان رسالت خوانده بود. آنگاه فرمود: به زودي بانويي از فرزندانم به سوي آن كوچ كند كه نامش فاطمه دختر موسي بن جعفر است و با شفاعت او همه شيعيانم وارد بهشت مي شوند.
مقام علمي حضرت معصومه (س):
حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشيع است و مقام علمي بلندي دارد. نقل شده كه روزي جمعي از شيعيان، به قصد ديدار حضرت موسي بن جعفر (ع) و پرسيدن پرسش هايي از ايشان، به مدينه منوره مشرف شدند. چون امام كاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش هاي خود را به حضرت معصومه (س) كه در آن هنگام كودكي خردسال بيش نبود، تحويل دادند. فرداي آن روز براي بار ديگر به منزل امام رفتند، ولي هنوز ايشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش هاي خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدي به خدمت امام برسند، غافل از اين كه حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتي پاسخ ها را ملاحظه كردند، بسيار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاري فراوان، شهر مدينه را ترك گفتند. از قضاي روزگار در بين راه با امام موسي بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجراي خويش را باز گفتند. وقتي امام پاسخ پرسش ها را مطالعه كردند، سه بار فرمود: پدرش فدايش.
علت مهاجرت حضرت معصومه (س) به ایران:
مأمون عباسی در سال 200 هجری قمری، با نامهها و پیامهای بسیار، حضرت رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد، آن بزرگوار، ناگریز از روی اکراه، این دعوت را پذیرفت و با کاروانی که مأمون فرستاده بود، بهسوی خراسان آمد. یک سال بعد، حضرت معصومه بهشوق دیدار برادرش حضرت رضا(ع) عازم خراسان گردید و با همراهان حرکت کردند، ولی حقیقت این است که این حرکت، هجرت معنیدار و عظیم حضرت معصومه برای حمایت از ولایت امام علیبن موسی الرضا(ع) و تقویت مسأله رهبری بود، که در ظاهر بهصورت سفر برای دیدار برادر عنوان میشد.
برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
اوقات شرعی...برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 261 تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت: 14:59
برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 242 تاريخ : سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت: 14:55
استقبال از نماز:
مقدمات نماز:
مقصود از مقدمات،چیزهایی است که انجام یا تهیه آنها قبل از نماز لازم است،اموری است که به آنها می پردازیم:
طهارت:
نمازگزار، بايد براي انجام اين عبادت ، كسب طهارت كند، گاهي با وضو يا غسل ، و در شرايطي هم تيمم مي كند. وضو جزء ايمان است و به تعبير امام باقر عليه السلام نماز بدون وضو، نماز نيست :" لاصلاة إلا بطهور " و در برخي روايات ، از وضو به عنوان كليد ايمان و نصف ايمان تعبير شده است .
امام رضا عليه السلام بيان جالبي درباره وضو دارد و مي فرمايد:
1. " لاِنْ یَکُونَ الْعَبْدُ طاهِراً اِذا قامَ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبّارِعِنْدَ مُناجاتِهِ "
وضو، يك ادب در برابر خداست تا بنده ، هنگام نماز، وقتي در برابر خداوند مي ايستد پاك باشد.
2. " نَقِياً مِنَ الْأَدْنَاسِ وَ النَّجَاسَةِ "
از آلودگي ها وپليدي ، پاكيزه باشد.
3. " مَعَ ما فیهِ مِنْ ذِهابِ الكَسَلِ وَ طَرْدِ الْنُّعاسِ "
به علاوه ، در وضو، از بين رفتن كسالت و طرد خواب آلودگي (و ايجاد نشاط) است .
4. " وَ تَزْكِیَةِ الْفُؤادِ لِلْقیِامِ بِیْنَ یَدَىِ الجَبّار "
و دل و روح را آماده ايستادن در برابر پروردگار مي سازد.
امام در اين حديث شريف ، به همه ابعاد جسمي و روحي وضو، يعني نظافت و پاكي و آمادگي روح و كسب نشاط عبادت و پديد آوردن زمينه معنوي عبادت اشاره فرموده است . مرحوم فيض كاشاني مي گويد: يكباره برخاستن از ماديت و كوچ به معنويت مشكل است ، ولي وضو گرفتن ، انسان را كم كم آماده مي سازد.
وضو در هر حال:
نورانيت و صفاي باطني كه در سايه وضو پديد مي آيد، بسيار ارزشمند است . از اين رو، در روايات ، تاءكيد شده كه انسان همواره با وضو باشد، وضو به نور تشبيه شده و خوابيدن با وضو همچون احياء و شب زنده داري به حساب آمده است .
براي دعا، تلاوت قرآن ، زيارت و بسياري از كارهاي نيك و عبادي ، سفارش به داشتن وضو شده است . بدون وضو، دست زدن به آيات قرآن و نام هاي خدا و پيامبر و ائمه عليهم السلام ممنوع است .
حتي اگر نام خدا به صورت هاي مختلف و آرم نهادها و مؤ سسات درآيد، (مثل آرم جمهوري اسلامي ) همين حكم را دارد. وضو، بمنزله اجازه ورود به حضور پروردگار است و براي قسمت هاي مختلف آن هم دعاهاي خاصي در كتب بيان شده است .
مسائل وضو بسيار است كه در اين مجموعه نمي گنجد. ولي ناگفته نماند كه مصرف آب در وضو، اگر به حد اسراف برسد حرام است .
رسولخدا صلي الله عليه و آله فرموده است :
" الْوُضُوءُ بِمُدٍّ وَ الْغُسْلُ بِصَاعٍ، وَ سَيَأْتِي أَقْوَامٌ بَعْدِي يَسْتَقِلُّونَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ عَلَى خِلَافِ سُنَّتِي"
براي وضو ده سير آب و براي غسل ، سه كيلو آب كافي است . ولي افرادي در آينده مي آيند كه اين مقدار را كم مي شمارند و آب زياد مصرف خواهند كرد كه آنها بر خلاف راه من مي روند.
طهارت براي نماز، مراحلي دارد:
1. طهارت ظاهر از نجاسات و آلودگي ها.
2. طهارت اعضا از گناهان و جرائم .
3. طهارت روح از مفاسد اخلاقي .
آنگونه كه در دعاها مي خوانيم :
" الهی طَهّر قلبی من الشرک " خدايا دلم را از شرك ، پاك ساز.
وقتي در نماز، لازم باشد كه لباس و بدن از آلودگي ها پاك باشد، آيا لازم تر آن نيست كه دل و جان ، از كبر و ريا و حسد و كينه هم پاك باشد؟ وآيا دوگانگي ظاهر از باطن ، نوعي نفاق نيست؟
برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
اوقات شرعی...برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 265 تاريخ : سه شنبه 8 اسفند 1396 ساعت: 11:24
اوقات شرعی ماه مبارک رمضان 1396 - کلیه شهرهای ایران
شامل استان ، شهرستانها و تمامی شهرهای ایران - منطبق با فرمول مورد تایید موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
تهیه شده توسط: سایت اذانگو.
اوقات شرعی ماه مبارک رمضان سال 1397 شمسی مطابق با سال 1438 هجری قمری کلیه شهرهای ایران شامل تمامی استانها شهرستانها و شهرهای زیرمجموعه به تعداد بیش از 1500 شهر مختلف برای اولین بار توسط سایت و وبلاگ اذانگو بصورت دو فرمت jpg و pdf و با کیفیت مناسب جهت استفاده و پرینت آماده گردیده است.
برای دیدن اوقات شرعی در سایت اذانگو کلیک کنید
اوقات شرعی...
برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 303 تاريخ : سه شنبه 8 اسفند 1396 ساعت: 11:19
تعریف اعتكاف
1- اعتكاف،در لغت به معناى توقف در جایى است و در احكام عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند با شرایطى كه خواهد آمد.
2- انسان مىتواند در حال اعتكاف، بنشیند، بایستد، بخوابد یا راه برود.
اقسام اعتكاف
3- اعتكاف بر دو قسم است، مستحب و واجب، كه در اصل یك عمل مستحبى است ولى ممكن است به سببى واجب شود مانند:
نذر، عهد یا قسم مثلا انسان نذر كند یا با خداى خود عهد كند یا قسم بخورد كه اگر در فلان كار موفق شد یا از فلان بیمارى شفا پیدا كرد چند روز در مسجد معتكف شود.
زمان اعتكاف
4- در طول سال در هر زمانى كه انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگیرد صحیح است ولى بهترین زمان براى اعتكاف ماه مبارك رمضان و دهه آخر آن است.
شرایط اعتكاف كننده:
1- عقل (از دیوانه صحیح نیست)
2- ایمان (از غیر مؤمن صحیح نیست)
3- قصد قربت (هرگونه ریا و خودنمایى، اعتكاف را باطل مىكند)
4- روزه دارى در ایام اعتكاف
5- اجازه گرفتن از كسى كه اجازه او لازم است مثلا فرزند از والدین
شرایط اعتكاف:
1- زمان آن از سه روز كمتر نباشد
2- مكان آن در مسجد باشد
3- ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن
نیت اعتكاف
1- اعتكاف همانند سایر عبادات باید با نیت و قصد قربت باشد و هرگونه ریا و خودنمایى و قصد غیر الهى آن را باطل مىكند.
2- در نیت اعتكاف قصد وجه شرط نیست یعنى لازم نیست قصد كند كه اعتكاف واجب است یا مستحب.
3- از آغاز تا پایان اعتكاف باید با نیت و قصد قربتباشد بنابر این اگر به همین قصد اعتكاف را شروع كند صحیح است همچنین اگر به قصد اینكه فردا معتكف شود به مسجد برود و از اول وقت (طلوع فجر) در آنجا باشد صحیح است.
برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
اوقات شرعی...برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 239 تاريخ : پنجشنبه 3 اسفند 1396 ساعت: 12:46
برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 284 تاريخ : پنجشنبه 3 اسفند 1396 ساعت: 12:45